Hondenbeten bij pakketbezorgers zijn bedrijfsongeval nummer 1

Jaarlijks gaat het om meer dan 300 bijtincidenten. Bij DHL is het zelfs het meest voorkomende bedrijfsongeval. Bezorgers krijgen honden blaffend op hen af als zij de tuin in lopen of als de voordeur opengaat. Per week worden er gemiddeld zes bezorgers gebeten. Bezorgbedrijven nemen maatregelen om hondenbeten bij pakketbezorgers te voorkomen.

 

PostNL, DHL en DPD zien alle drie een stijging van het aantal hondenbeten bij pakketbezorgers. Bij postbezorgers neemt het aantal af. Tijdens corona hebben veel mensen een hond genomen, maar die werd lang niet altijd goed getraind. Dit kan een verklaring zijn voor de toename van het aantal bijtincidenten. De bedrijven zetten in op preventie. Om de bijtincidenten zoveel mogelijk te voorkomen krijgen bezorgers trainingen in het omgaan met honden en leren ze wat te doen als de honden hard blaffend op hen afrennen. PostNL en DHL informeren hun bezorgers bij welke huizen er mogelijk agressieve honden wonen. Eigenaren van bijtende honden krijgen hun pakketten niet meer bezorgd, maar moeten deze afhalen bij een afhaalpunt. Verder worden er voorzorgsmaatregelen genomen als veiligheidsschoenen. Daarnaast dienen hondenbezitters zich bewust te worden van dit probleem. Er zal daarom dit jaar nog gestart worden met een campagne die gericht is op de hondenbezitters.

 

De verwondingen variëren van licht tot ernstig. Soms zijn de bezorgers snel weer aan het werk, maar zij kunnen ook lang uitvallen. Bij een bezorger werd een stuk uit zijn arm gebeten en een andere bezorger werd in zijn gezicht gebeten. In sommige gevallen kan er zelfs plastische chirurgie nodig zijn. Naast de fysieke gevolgen kan het ook angst bij de bezorgers veroorzaken.

 

Ben jij gebeten door een hond en wil jij weten wat jouw rechten zijn? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Letselschade advocaat klant