Nederlanders en fietshelmen

Nederlanders vinden fietshelmen lelijk, niet lekker zitten en bij uitzondering zal je een Nederlander zien die een helm draagt. Echter is het noodzakelijk dat dit gaat veranderen, want de groep mensen die na een fietsongeval ernstig letsel oplopen wordt steeds groter.

 

Onlangs begon de landelijke ‘Zet ‘m Op’-campagne. Het doel van deze campagne is ervoor zorgen dat meer Nederlanders kiezen voor een fietshelm. Dit soort veranderingen kunnen slagen, maar het zal een traject zijn waar een lange adem voor nodig is. Het is een ingesleten gewoonte dat fietsen zonder helm voor Nederlanders normaal is. Als een verandering ook nog oncomfortabel wordt gevonden, is de weerstand nog groter.

 

Van alle fietsslachtoffers had 49% een botbreuk, 13% licht hersenletsel en 4% ernstige schade aan de hersenen of de schedel. Om deze percentages naar beneden te brengen, moet een kwart van de Nederlanders over tien jaar een helm dragen. Nu draagt slechts 4% een helm.

 

Het is vooral belangrijk om de helm te introduceren bij de nieuwe generatie. Bij deze groep is het makkelijker om een nieuwe gewoonte aan te leren. Ook moet de helm aantrekkelijker worden gemaakt door een verbetering van het design en door middel van kortingsacties.

 

Heb jij letsel opgelopen als gevolg van een (fiets)ongeval en wil jij weten of jij daar een schadevergoeding voor kunt krijgen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Letselschade advocaat klant